Trimite-ne un email
Program
Luni - Vineri : 16:00 - 21:00

Profilaxie dentară

Igienizarea profesională reprezintă totalitatea manoperelor stomatologice care asigură curățarea și îndepărtarea plăcii dentare și a tartrului dentar de pe suprafețele dentare. Este important de știut că imediat după periajul dentar pe suprafața dentară aderă o peliculă care are un conținut ridicat de bacterii numit film bacterian. De acest substrat, pe parcursul zilei, aderă o serie de resturi alimentare și care vor forma un depozit albicios numit placă dentară. Acesta se îndepărtează relativ ușor prin periajul dentar de seară și de dimineață. Dar, însă dacă nu este îndepărtat de pe suprafețele dentare zilnic, după câteva zile devine atât de aderent încât nu mai poate fi îndepărtat prin mijloace obișnuite.

Placa dentară devine rapid un mediu de cultură ideal pentru diversele micro-organisme existente în cavitatea orală. Acestea în urma proceselor proprii de metabolism produc acizi care încep un proces lent de demineralizare a suprafețelor și astfel pe parcursul a câtorva luni pot să apară formele incipiente de carie dentară.

Stratul de la exteriorul dintelui se numește smalț dentar și datorită gradului crescut de mineralizare rezistă destul de mult timp la atacul acid. Dar odată ce este penetrat, și acizii ajung la stratul de dedesubt, respectiv la dentină, distrucția acestuia din urmă este relativ rapidă (conținut mai redus de săruri minerale) și poate să fie afectată rapid și pulpa dentară derterminând inflamația și mortificarea acesteia.

Placa dentară neîndepărtată, după scurt timp, începe să se mineralizeze, și dintr-un colorit alb-gălbui depozitul mineralizat capătă un colorit maro-cenușiu (tartrul dentar). Conținutul de bacterii este în continuă creștere și la fel și depunerea de resturi alimentare, iar igienizarea devine din ce în ce mai dificilă și ineficientă. Este un cerc vicios care poate fi rupt doar cu ajutorul medicului dentist.

Tartul dentar odată format la coletul dinților și supra-gingival are tendința să migreze încetul cu încetul sub-gingival. Aici determină o inflamație cronică a gingiei și apoi o distrucție progresivă a osului care susține dintele, și așa începe să se instaleze și să se dezvolte boala parodontală. Primele semne sunt retracțiile gingivale.

Medicul stomatolog, în cadrul ședinței de igienizare profesională, realizează un detartraj ultrasonic supra și subgingival completat de unul manual. Urmează un periaj profesional cu o pastă ușor abrazivă și în final este completat cu o șablare cu un jet de bicarbonat și apă sub presiune realizat cu profi-jetul.

Rolul tuturor acestora este să îndepărteze tartrul dentar la nivel macro și microscopic și să se obțină o suprafață netedă și lucioasă.

O igienizare profesională minuțioasă necesită timp măcar 30 de minute pe o arcadă. Deși pare o manoperă terapeutică banală nu este așa. Pentru a obține rezultate și a fi eficientă trebuie realizată de un medic care posedă cunoștințele teoretice, dar și experiența practică clinică necesară și cunoaște care sunt consecințele nerealizării corecte pentru pacient.